Co to jest Podpis Elektroniczny Kwalifikowany

Zgodnie z Ustawą z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1579) dane w postaci elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym są równoważne pod względem skutków prawnych dokumentom opatrzonym podpisami własnoręcznymi.

A mówiąc prościej, jest elektronicznym podpisem równoważnym podpisowi własnoręcznemu. Służy do podpisywania dokumentów i umów, które mają moc prawną. Charakteryzuje się tym, że:

  • jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,
  • jest sporządzany za pomocą (podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis) elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,
  • jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.

Podpis elektroniczny umożliwia:

  • kontakty drogą elektroniczną z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (np. podpisanie deklaracji)
  • podpisywanie i składanie wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego
  • podpisywanie i wysyłanie raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej
  • prowadzenie korespondencji z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych,
  • podpisywanie i wysyłanie deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych
  • podpisywanie faktur elektronicznych
  • wymiana informacji z urzędami administracji publicznej
  • składanie dyspozycji, przelewów, zmian w bankowości elektronicznej
  • elektroniczne podpisywanie dokumentów w obrocie prawnym i handlowym
  • podpisywanie wielu dokumentów elektronicznych jednocześnie
  • podpisywanie ofert z wykorzystaniem certyfikatów kwalifikowanych na aukcjach i przetargach internetowych
  • zawieranie umów przez Internet
  • prowadzenie bezpiecznych transakcji elektronicznych przez Internet
  • elektroniczne podpisywanie oświadczeń woli oraz dokumentów w obrocie prawnym