Zgodnie z Ustawą z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1579) dane w postaci elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym są równoważne pod względem skutków prawnych dokumentom opatrzonym podpisami własnoręcznymi.
A mówiąc prościej, jest elektronicznym podpisem równoważnym podpisowi własnoręcznemu. Służy do podpisywania dokumentów i umów, które mają moc prawną. Charakteryzuje się tym, że:
- jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,
- jest sporządzany za pomocą (podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis) elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,
- jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.
Podpis elektroniczny umożliwia:
- kontakty drogą elektroniczną z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (np. podpisanie deklaracji)
- podpisywanie i składanie wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego
- podpisywanie i wysyłanie raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej
- prowadzenie korespondencji z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych,
- podpisywanie i wysyłanie deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych
- podpisywanie faktur elektronicznych
- wymiana informacji z urzędami administracji publicznej
- składanie dyspozycji, przelewów, zmian w bankowości elektronicznej
- elektroniczne podpisywanie dokumentów w obrocie prawnym i handlowym
- podpisywanie wielu dokumentów elektronicznych jednocześnie
- podpisywanie ofert z wykorzystaniem certyfikatów kwalifikowanych na aukcjach i przetargach internetowych
- zawieranie umów przez Internet
- prowadzenie bezpiecznych transakcji elektronicznych przez Internet
- elektroniczne podpisywanie oświadczeń woli oraz dokumentów w obrocie prawnym